Małżeństwo wymaga współdziałania, aby można było należycie budować płaszczyznę porozumienia. Konsekwencją decyzji o ślubie powinna być gwarancja stron do dawania tego, co niezbędne dla autentycznej małżeńskiej emocjonalności. Stwierdza się, że strony, podchodząc do ślubu, pragną uformować swój rozwój emocjonalny i pragną zjednoczenia.
Ślub może ulec zakwestionowaniu w momencie, kiedy okazuje się, że mimo deklaracji, strony indywidualizują swoją koncepcję wspólnego życia tak, aby wykorzystywać drugą stronę do swoich egoistycznych celów. Powstają wówczas przesłanki do uznania zawartego ślubu za wadliwy – nie zaś do udzielenia rozwodu. W razie wątpliwości co do można zwrócić się do adwokata z prośbą o szczegółowe wyjaśnienie tego rozróżnienia. Jeśli owe przesłanki zostaną potwierdzone, uznaje się, że nupturienci nie są rozwodnikami, lecz osobami, które nigdy nie zawarły ważnego ślubu. Jest to istotne z uwagi na sakramenty, do których osoby po rozwodzie nie są dopuszczane.
Aby upewnić się, czy dana przesłanka może stanowić tytuł postępowania, warto skonsultować się z adwokatem-kanonistą. Adwokat świecki zajmuje się bowiem innymi gałęziami prawa i nie posiada koniecznych uprawnień wymaganych przez sąd kościelny.
Stwierdzenie nieważności ślubu kościelnego z tytułu psychicznej niezdolności, czyli Kan. 1095 n 3., jest tytułem, w oparciu o który najczęściej prowadzi się procesy kościelne. Kanon nie odnosi się do chorób umysłowych, lecz do pewnych wad charakteru uniemożliwiających trwanie w związku.
Kanony 1083-1094 Kodeksu Prawa Kanonicznego stwierdzają, że ślub może zostać uznany za niebyły w oparciu o następujące przeszkody lub braki:
Również tak zwane braki dotyczące zgodności małżeńskiej opisane w kanonach 1095-1107 mogą stanowić przesłankę do stwierdzenia nieważności udzielonego ślubu (nie zaś do rozwodu!). W przeciwieństwie do przeszkód odnoszą się one bardziej do charakteru nupturientów i ich zamiarów np.:
Przyczyną nieważności ślubu – nie rozwodu kościelnego – mogą być stwierdzone braki dotyczące formy kanonicznej, a więc sposobu jego udzielenia. Dotyczy to zwłaszcza kapłana asystującego przy zawieraniu małżeństwa oraz zobowiązania do przystąpienia do ślubu przez katolików według formy kanonicznej. Jeśli stwierdzi się, że związek nie został skonsumowany, również występują przesłanki do stwierdzenia jego nieważności. Decyzję taką może jednak podjąć wyłącznie biskup Rzymu w ramach tzw. Przywileju Piotrowego.